Verzamelen van goede backlinks

Erik-Jan

12 maart 2007

Tegenwoordig bekijken zoekmachines internet als een sociaal netwerk. Zoals in het echte leven iemand populair is als veel mensen hem kennen, zo zijn websites populair als er veel andere websites naar toe linken. In het echte leven geldt ook dat als belangrijke mensen iemand hoog prijzen, dit waardevoller is dan wanneer minder belangrijke mensen iemand hoog prijzen. Ook dit geldt op internet: als belangrijke sites naar jouw site verwijzen, is dat beter dan wanneer minder belangrijke sites naar jou verwijzen. Deze verwijzingen naar jou site heten ‘backlinks’.

Wat zijn goede backlinks?

Backlinks zijn dus andere sites die naar jouw site linken. Hoe meer je er hebt en hoe beter ze zijn, hoe hoger je site zal scoren in zoekmachines. Je hebt echter goede en slechts backlinks. Of een link een goede link is hangt of van o.a. deze factoren:

PageRank

Google heeft een schaal bedacht om aan te geven hoe populair een site is. Deze schaal heet ‘PageRank’ (PR) en is altijd een getal tussen de 0 en 10. De schaal is echter logoritmisch van opzet wat betekent dat het makkelijker is om van PR1 naar PR2 te stijgen, dan van PR4 naar PR5. Hoe hoger de PageRank, hoe groter de linkwaarde van de bijbehorende site. De PR wordt dan ook bepaald a.d.h.v. een soort van gewogen gemiddelde van alle inkomende links op die site. Goede backlinks zijn backlinks van een site met een hoge PR. Bedenk echter nogmaals dat de schaal logaritmisch, waardoor het meestal beter is 1 PR6 backlink te hebben dan 10 PR2 backlinks.

Onderwerp van de website

Als een bakker zegt dat hij nog een goede autohandelaar kent is dat anders als wanneer een automonteur een goede autohandelaar aanprijst. Van de tweede verwacht je meer expertise en kennis van zaken. Google denkt ook zo. Als de site die je een backlink geeft gerelateerd is aan het onderwerp van jouw site dan is dat beter dan wanneer die site een totaal ander onderwerp beslaat.

IP adres van de server

Elke website staat op een server en elke server heeft een uniek IP-adres. Omdat veel bedrijven meerdere websites hebben staan op één server, hebben al deze websites hetzelfde IP-adres. Sites van dezelfde eigenaar die naar elkaar verwijzen zijn uiteraard minder waardevol dan sites van verschillende eigenaren die dit doen. Omdat zoekmachines niet de eigenaar van een site kennen, kijken ze naar IP-adressen. Links van het ene IP-adres naar een website met een ander IP-adres zijn dan ook belangrijker dan links binnen hetzelfde IP-adres.

De tekst van de link (anchor tekst)

Ook erg belangrijk van de backlink is de zgn. anchor tekst. Dit is de tekst van de link zoals deze te zien is in de browser. Er is ook een zgn. title attribuut van de link wat in sommige browsers te zien is als tooltip als je met je muis over de link gaat. De anchor tekst en de tekst van het title attribuut zijn erg belangrijk, omdat dit volgens de site waar de backlink op staat een omschrijving van jouw content is. Probeer hier dus goede keywords in te stoppen.

Opmerking:
Veel van de bovenstaande factoren die bepalen of een backlink goed is of niet zijn verweven in het begrip TrustRank.

Hoe kom je aan je backlinks?

De vraag is nu natuurlijk hoe je aan goede backlinks komt. Dit proces wordt ‘link building’ genoemd. Uiteraard kun je er zelf wel een aantal bedenken. Zoek naar websites die links plaatsen gerelateerd aan het onderwerp van jouw website. De dochterpagina’s van Startpagina doen het altijd goed. Als je site bijvoorbeeld over tennis gaat, is tennis.pagina.nl een relevante en belangrijke backlink. Probeer ook links te krijgen op de site van je leveranciers of juist je dealers. Ook links op community sites en portalen zijn vaak wel te verkrijgen.

Afkijken van concurrenten

Als je creativiteit voor het vinden van links ophoudt, kun je eens kijken welke sites naar je concurrenten linken. Dit zijn vaak pagina’s die ook wel een link naar jou willen opnemen. Er zijn diverse sites en tools die software bieden om de backlinks van sites te vinden. Persoonlijk ben ik erg te spreken over een tool van LinkVendor. Als je MSN als zoekmachine gebruikt en de resultaten sorteert op PR vind je veel relevante backlinks, gesorteerd op waarde. Je kan ook Google als zoekmachine gebruiken, maar het aantal backlinks zal dan lager zijn, omdat Google bij lange na niet alle backlinks toont.

Het sandbox effect en backlinks

Google waardeert oudere sites meer dan jongere sites. Sterker nog, nieuwe sites kunnen terecht komen in een de zgn. ‘sandbox’. Dit is een buffer van vaak 90 tot 120 dagen waarin er voor gezorgd wordt dat deze sites niet goed gevonden worden op de belangrijkste keywords van deze site. Het idee hierachter is om de kracht van spamsites zo veel mogelijk te ontkrachten. Dit kan betekenen dat een nieuwe site ondanks een groot arsenaal aan backlinks niet al te snel hoog in de zoekresultaten komt te staan.

Om hier iets aan te doen is het belangrijk dat je een natuurlijke linkgroei hebt. Als je in twee dagen er 60 backlinks bij hebt, lijkt je site wel zeer sterk op een spamsite en zul je het sandbox effect gaan mee maken. Als je in plaats daarvan elke week 8 backlinks regelt en zo die 60 over 2 maanden uitspreidt, is de linkgroei veel natuurlijker en minder spammerig. Een concreet voorbeeld hiervan vind je in dit artikel van Ulco.