Hoe Google denkt over linkbuilding

Door Rob Demmers op 23 juni 2010

Trefwoorden: .

Begin deze week stond er een interessante posting op het Google webmastercentral blog. Het artikel is geschreven door Kaspar Szymnski, Search Quality Strategist van Google. Kaspar gaf de visie van Google over een populair onderwerp, namelijk “Hoe verzamel ik goede backlinks voor mijn site?”, linkbuilding dus.

Waardevolle tips van Google over linkbuilding

Hoewel het artikel geschreven is voor de minder ervaren webmasters, geeft het toch een goed beeld hoe Google tegen linkbuilding aankijkt. En dat is interessant, zelfs voor de meer ervaren experts.

In deze posting ga ik wat dieper in op de visie van Google op linkbuilding en hoe jij of ik daar ons voordeel mee kunnen doen.

Zorg voor linkwaardige content

In de eerste alinea beschrijft Kaspar dat het belangrijk is om het onderwerp van je nieuwe website bekendheid te geven. Dat lijkt op het intrappen van een open deur, maar dat is het niet. Want je moet niet zozeer je website promoten, maar juist de onderwerpen op je website.
Deze opmerking geeft richting aan een aantal belangrijke aspecten:

  1. Zorg voor onderscheidende content waar je bezoeker echt iets mee kunnen.
  2. Profileer jezelf als een expert en bouw zorgvuldig aan deze reputatie.
  3. Zorg dat je zoveel mogelijk expertise biedt, zodat anderen jou gaan aanbevelen.

Eigenlijk zegt Kaspar: zorg voor linkwaardige content op je site of blog. Dit biedt de meeste kans dat bezoekers jou gaan belonen voor het delen van interessante informatie.

De voorwaarden waar jouw website/content aan moet voldoen:

  • Continuïteit
  • Uniek
  • Boeiend

Zoek je doelgroep op en maak je bekend

Goede content moet ook onder de aandacht worden gebracht. Daarover zegt Kaspar: “Neem actief deel aan fora en blogs die over jouw website onderwerpen gaan”. Zorg dat je daar een reputatie opbouwt. Niet spammen, maar ook een waardevolle bijdrage leveren. Geef tips en adviezen aan andere leden van het forum of blog.

Meerwaarde door oplossingen

In de derde alinea geeft hij een waardevolle tip: “Een goede manier om waarde te creëren voor jouw doelgroep (bezoekers) is het bieden van oplossingen voor mogelijke problemen of vraagstukken.” Bezoekers waarderen het wanneer jij handige en bruikbare tips kan bieden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een instructievideo.
  • Een handleiding.
  • Een praktische tool.
  • Een widget.
  • De resultaten van een onderzoek.
  • De resultaten van een enquête.

Het zorgt er voor dat jouw geloofwaardigheid toeneemt en uiteindelijk jouw autoriteitswaarde. Daarnaast geldt het principe als jij mij helpt, help ik jou. Backlinks verzamelen heeft alles met gunnen en belonen te maken. Dat proces kan jij beïnvloeden door te voldoen aan de belangrijkste voorwaarde: interessant zijn en meerwaarde bieden.

Nog een tip van mijn kant. Maak gebruik van top 5 of top 10 lijstjes. Deze worden graag gelezen. Schrijf je over Kreta? Plaats dan een artikel over de 10 beste uitgaansgelegenheden op Chersonissos. Natuurlijk met een uitleg waarom ze in jouw top 10 staan.
Ik kan je verzekeren wanneer ik hier op Netters.nl een artikel plaatst met de titel: ‘De tien beste linkbuilding tips’, dit erg veel bezoekers oplevert. En als het artikel goed genoeg is, ook de nodige backlinks. ;-)

Humor en opvallen

Een andere manier die Kaspar Szymnski noemt om grote groepen mensen te bereiken, is humor. Een goede mop, een grappige foto, een cartoon of een leuk filmpje worden gemakkelijk doorgestuurd en verspreiden zich als een viral. Afgezaagd? Zolang het werkt is er niets mis mee. Door social media als Twitter, Hyves en Facebook, heb je ook nog eens de mogelijkheid om het snel te verspreiden. Zorg dat je opvalt.

Verval niet in dubieuze linkbuilding praktijken

Realiseer je goed dat er geen ‘quick wins’ zijn als het gaat om linkbuilding. Wijze woorden van Kaspar die je in je oren moet knopen. Hij wijst er nogmaals op dat korte termijn winst, door ‘spammy’ methodes, op den duur tegen je kunnen werken. Het ondermijnt jouw reputatie van een betrouwbare website.

Het manipuleren van je backlinkprofiel, zorgen voor niet-organische groei, is de slechtste keuze die je kunt maken, waarschuwt hij. Denk daarbij aan:

  • link exchancing
  • link buying
  • site wide links

Voor Google is het woordje ‘trust’ van groot belang (zie mijn posting over autoriteiten op internet). Wanneer jij je niet aan de regels houdt, ben jij onbetrouwbaar en zal Google je straffen door je website lager te laten ranken (penalty).

Pas op voor ‘SEO partijen’ die snel resultaat beloven

In dat kader waarschuwt hij ook voor dubieuze SEO methodes, waarmee hij SEO partijen bedoelt, die je beloven om jouw backlinkprofiel wel even te ‘boosten’. Kaspar noemt ze nutteloos en ze helpen je niet verder.

Nog een tip van mij. Besef goed dat Google alles kan detecteren en herlijden. Zeker de groei van jouw backlinkprofiel. Een snelle groei van het aantal backlinks vindt Google niet vreemd (kan een viral zijn). Maar een snelle of onnatuurlijke afname van die groei wel. Het kan er toe bijdragen dat jouw website op een ‘watchlist’ wordt geplaatst. Vanaf dat moment heb je een vlaggetje en geloof me daar wordt je niet blij van, want de volgende stap is meestal een penalty.

De waarheid over directories

In het artikel rekent hij af met een hardnekkige mythe, de waarde van directories. Hij zegt daarover: “Er zijn er maar een paar die er echt toe doen”.

De directories die nog wel ‘backlinkwaarde’ hebben zijn directories die:

  • Een goede structuur hebben.
  • Relevante onderwerpen.
  • Gemodereerd worden.
  • Kortom, kwaliteit bieden.

Verbreed je blikveld. Hoe doen anderen het?

Nog een handig tip van Kaspar. Kijk naar je concurrenten en vergelijkbare sites. Probeer ideeën op te doen die ook voor jouw site goed kunnen werken. Maak niet de fout om ideeën exact te kopiëren maar verbeter ze of pas ze zodanig aan dat het goed aansluit bij de wensen van jouw bezoekers.

Social bookmarks, helpen bij het delen

Kaspar noemt het voorbeeld van Youtube om duidelijk te maken hoe belangrijk het delen van content is. Maar misschien nog belangrijker is dat jij het voor je bezoekers gemakkelijk moet maken om content te delen. Er zijn immers ook minder technisch onderlegde gebruikers. Op je blog kun je daarvoor een plug-in gebruiken voor social bookmark sites. Door op je website juist het doorplaatsen naar bijvoorbeeld Twitter en Facebook aan te bieden, wordt de kans ook groter dat het daadwerkelijk gebeurt.

Nog even een samenvatting van het bovenstaande:

  • Bied content met meerwaarde.
  • Neem actief deel op fora en blogs, zoek je doelgroep op en laat ze met jou kennismaken. In jouw reacties op anderen kan je ook als bronverwijzing gebruik maken van artikelen die je zelf geschreven hebt.
  • Bied oplossingen en handige tools of tips.
  • Humor werkt vaak goed als viral.
  • Verval niet in dubieuze praktijken, linkbuilden kost tijd.
  • Het aanmelden bij directories heeft alleen zin als ze kwaliteit bieden (geen 13 in een dozijn klonen).
  • Leer van anderen.
  • Zorg dat jouw content gemakkelijk gedeeld kan worden.

Je kunt een reactie, achterlaten of een trackback van uw eigen site.

36 Reacties op “Hoe Google denkt over linkbuilding”

  1. Xavier Maurits Goegebeur

    Heel erg goed artikel! Een goede, up-to-date samenvatting. Een kleine, maar belangrijke toevoeging; zorg dat de links die je krijgt, of deze nu van een directory komen of niet, ook UNIEK zijn. Met uniek bedoel ik, een uniek C class IP.

    Reageer
  2. Anoniem

    Goede post! Ikzelf zie dat wel in, maar mijn klanten zeggen vaak ‘Ah joh… zoek wat startpagina’s, vraag links aan, en regel dat ff’. Gewoon een goede website, met goede content en veel oprechte vriendjes maken… dat is wat telt! Hard werken word goed beloont, vuile of snelle manieren keihard gestraft!

    Reageer
    • Rob Demmers

      Ik heb je naam even aangepast. Reageren als natuurlijk persoon a.u.b. Als iedereen met zijn bedrijfsnaam gaat reageren komt dat zo spammy over ;-)

  3. Rowena

    Prima artikel! Een zeer waardevolle samenvatting van het linkbuildingproces. Wat directories betreft is het natuurlijk ook zo dat als je concurrenten zich daar bevinden het nooit kwaad kan om daar zelf ook te verschijnen. Al is het alleen al voor het directe verkeer naar je website. En daarnaast zijn social media natuurlijk ideaal voor het delen van content. Ook omdat ze makkelijk aan elkaar te koppelen zijn.

    Reageer
  4. Wieger

    Goed artikel! Mooi en overzichtelijke samenvatting, met wat handige wetenswaardigheden over linkbuilding.

    Reageer
  5. Martijn

    Goeie tips. Bedankt!

    Reageer
  6. Dirk Jan Pheifer

    Bedankt! Zeer goede vertaling en aanvulling op het artikel van Szymanski! Zeer nuttig voor de webmasters

    Reageer
  7. martin

    Omdat linkbuilding zoveel tijd kost, is het verstandig om te starten met de meest waardevolle links. Dit zijn de links waarmee jouw concurrenten scoren en boven je staan. Mijn tip is dus, kijk naar het backlink profiel van de websites in de top3 op het voor jou belangrijke keyword. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. de firefox plugin seo quake.

    Reageer
    • Rob Demmers

      Wat je noemt is slechts een klein onderdeel van een linkbuildstrategie. In mijn ogen wel nuttig maar niet de meest effectieve. Het is een tip die je overal kunt lezen, maar waar je in de praktijk niet zo heel veel mee kunt. Ik zal dat toelichten:

      - Als ik zie dat er een autoriteit boven mij rankt, mede omdat de website backlinks heeft van andere autoriteiten, wil dat nog niet zeggen dat ik deze backlink ook krijg. Een waardevolle backlink moet je verdienen.
      - Als er een partij boven mij staat die 10.000 backlinks heeft en ik heb er zelf 2.000, zal ik eerst moeten bepalen welke van de 10.000 echt waardevol zijn. En ook hier weer geen enkele garantie dat ik die backlinks ook krijg.
      - Als de concurrent links heeft die ik ook gemakkelijk kan krijgen zijn het meestal geen backlinks die het verschil maken. De vuistregel is dat alle links die gemakkelijk te krijgen zijn meestal niets toevoegen.

    • Leo

      Als ik start met een campagne kijk ik eerst naar relevantie, ook al zijn sommige links makkelijk te krijgen en komen ze niet van kwalitatieve site. Wat ik heb gemerkt is dat Google veel waarde blijft hechten aan relevantie. Pas als ik een beetje linkprofiel gebouwd heb ga ik dieper zoeken naar de kwalitatieve links.

  8. S

    Om het op zijn Googles te zeggen:

    Bedoelde u: herleiden ?

    Reageer
  9. Michel Aanen

    Bij een goede backlink analyse van je concurrenten is het toch juist de kunst om hier de waardevolle links uit te halen?! Het lijkt me nogal zinloos om zomaar alle backlinks van je concurrenten op basis van waarde toevoegende content ook om een linkje te smeken.

    Verder vind ik de Google penalty principe nogal een dubieus begrip. Ik pas op concurrent A een spammy linkbuilding methode toe, vervolgens krijgt deze dus een zogenoemde ‘Google panalty’. Hij kan hier zelf niets aan doen en ik ben een concurrent kwijt. Dit lijkt me nou niet echt de manier, bedoelt Google niet gewoon dat zij geen waarde meegeven aan dubieuze links?

    Reageer
  10. Tonny

    Backlinks en omvang (aantal pagina’s) zijn belangrijk voor goede posities, envenals uiteraard nog tientallen zaken. Hierbij een tip over backlinks en omvang: Zie je een website van een concurrent met een goede pagerank? Check dan waar vandaan hij gelinkt wordt. Een handige tool daarvoor is yahoo.nl. Typ in de balk: link:www.website.nl en er verschijnt een lijst met het aantal pagina’s en backlinks.

    Reageer
  11. Mathieu

    Wat ik zelf belangrijk vind zijn deeplinks. En wat ik pas bedacht is het opzetten van meerdere websites, daarmee linkruil aanbieden en als backlink de website zetten die je wilt laten groeien. het is zoal goed om een dergelijk systeem te gebruiken aangezien heen-en-weer links niet echt gunstig zijn voor google. En je hebt daardoor op de belangrijkste website geen uitgaande links!

    Reageer
  12. Marco

    Als je nu op dit artikel reageert , is dat dan ook een soort van linkje naar je website ? ik vraag dit omdat je je website moet vermelden als je reageer.

    Reageer
    • Simons

      Deze site zit vol met ‘nofollow’ tags, dus in principe tellen die links niet mee voor linkbuilding. Als je dat bedoelde?

      Hoe kom je nou te weten of je een penalty hebt gehad? Een andere site van mij ging van plek 8 naar 33 en een week later stond ie weer op 8. Had daarvoor ook wat linkjes aangevraagd maar max 15 waren geplaatst.

      Iemand idee what happened?

      Simons

    • Rob Demmers

      Deze site is ook niet bedoelt om te linkbuilden ;-) Comment spam is zo oud als de weg naar Rome. WordpPress vangt sowieso alle artikelen af waar meer dan 1 linkje in staat (kenmerk van comment spam). En wat je zegt klopt linkjes in comments worden automatisch ge-nofollowd. Gelukkig maar anders had ik een dagtaak aan het verwijderen van spam.

  13. Sandro

    Bedankt voor de tips en goede artikel.

    Reageer
  14. martin

    Heeft er iemand ervaring met het kopen van een oud domein en deze via 301 te redirecten naar je eigen URL?

    Reageer
    • Rob Demmers

      Het is bekend linkbuilding instrument. Of het werkt en hoe het werkt hangt van vele factoren af. Als de site langdurig niet is bijgehouden kan het een risico zijn. Je weet nooit of Google de totale waarde overzet. Het werkt wel, maar heeft alleen zin als je weet waar je op moet letten. Specialistenwerk dus.

  15. Marco

    Bedankt Simons voor je uitleg.

    Reageer
  16. Marlous de Groot

    Interessant stukje over Linkbuilding.
    Wellicht nog wat aanvulling. Bij het laatste SEOmoz Linkbuilding Seminar in London (maart 2011) werd duidelijk gemaakt, dat Google steeds meer naar onnatuurlijke link patronen kijkt en een te snelle groei van je van backlinks. Indien je linkprofiel te doorzichtig (onnatuurlijk) is,kan Google je lager in de rankings zetten.
    Aantal belangrijke facts waar Google bij kijkt bij je backlink profiel:

    Relevantie van de backlinks
    Linkdiversiteit, en verhoudingen zoals;
    - One way links
    - Wederkerige links
    - Follow vs Nofollow
    - Socials
    - Trusted vs Spam links
    - Unieke relevante content t.o.v. backlinks
    - Natuurlijke groei in je backlinks
    - Stabiliteit van je backlinks
    - Anchor tekst diversiteit
    - “Branding” links
    - Ip-adres, A- B- C-blocks

    Reageer
    • Rob Demmers

      @ Prima aanvulling. De belangrijkste boodschap die ik wil meegeven, is zorg voor backlinks van autoriteiten. Wanneer je backlinks van autoriteiten krijgt stijgt jouw ‘trust’ in Google ook. Werk altijd aan je autoriteitswaarde, dit is/wordt naar mijn mening de belangrijkste rankingsfactor.

  17. Sanne Groot

    Interessant artikel, vooral over de diversiteit. Wij zijn nu ook begonnen om zoveel mogelijk backlinks te krijgen van zo verschillende bronnen / root domains. En wij zien dat het werkt!

    Reageer
  18. Gort

    Wij timmeren hard aan de weg om een grote site te worden. Nou zijn er verschillende tactieken voor linkbuilding. Helpt het om op verschillende fora en blogs te reageren en te verwijzen naar je eigen site via een link? Of wordt dat gezien als spam en pakt google dat niet op?

    Reageer
    • Rob Demmers

      Dat reageren helpt alleen als je ook werkelijk iets zinnigs te melden hebt. De links op fora en blogs zijn bijna altijd “no-follow” links.

  19. Gort

    Bedankt! Dan weet ik in ieder geval dat we daar onze tijd mee verdoen. Complimenten voor het forum trouwens!

    Reageer
  20. Wouter

    Altijd verstandig om eerst het backlink profiel te checken alvorens met linkbuilding te beginnen. Je moet toch een mooie balans maken en dus een natuurlijk link profiel.

    Reageer
  21. Jan Biere

    Het belangrijkste is dat de links ook veel bezoekers realiseren, daar wordt de pagerank namelijk ook op gebaseerd.

    Reageer
  22. Wouter

    Grappig dat je over Pagerank begint want volgens mij is er net weer een update geweest.

    Reageer
  23. Steffen

    Ben benieuwd wat de komende update doet voor ons, blogs worden nog belangrijker…

    Reageer
  24. Frank

    Nuttig artikel, dankje wel. Wat is een goede tool om het backlinkprofiel van jezelf of anderen te analyseren? Of anders gezegd: welke gebruiken jullie?
    Groet Frank

    Reageer
  25. Sander

    Hallo Allemaal,

    Dus een programma zoals artikel Tornado en Pagerank Explosie werkt niet?
    We hebben de rijschool nog maar een half jaar en je moet gevonden worden want adverteren heeft geen nut meer. Ik kan wel een website maken en keywoords gebruiken maar dat is al weer uit de tijd. Maar hoe kom je dan hoger? in een korte tijd?
    HELP!!!!!!!

    Groetjes allemaal!!!

    Reageer
  26. Tonny

    Een rijschool is toch altijd afhankelijk van locale of regionale klanten? Niet zo moeilijk; maak gewoon een seo vriendelijk ingerichte website, een aantal landingpages met je topzoekwoord i.c.m. de plaatsnamen en je staat vrij snel bovenaan. Ook niet vergeten te linkbuilden en je aan te melden bij Google Places. Een facebookpagina voor locale bedrijven werkt vaak ook goed. Succes!

    Reageer

Reageer!