Landingspagina optimaliseren? Kijk eerst naar de tekst!

Door Rob Demmers op 2 augustus 2011

Trefwoorden: .

landingspagina optimalisere Landingspagina optimaliseren? Kijk eerst naar de tekst!

landingspagina optimaliseren

Een landingspagina is de belangrijkste schakel van bezoeker naar conversie. Wil je meer conversies? Kijk dan eens kritisch naar de teksten op jouw landingspagina’s. Een kleine verbetering in de tekst kan er al voor zorgen dat de conversie-ratio stijgt. Begin vandaag nog met het optimaliseren van je landingspagina’s.

Landingspagina

Je landingspagina’s zijn bedoeld om een bezoeker te laten converteren. In een paar seconden beslist de bezoeker of hij/zij wel of niet op jouw pagina blijft. Als het jou niet lukt om je bezoeker te interesseren, gaat hij weg en zoekt zijn heil elders. Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk. Dit is een gecompliceerd onderdeel van online marketing. Dat blijkt wel uit het feit dat de meeste websites een conversie hebben van minder dan 2 procent.

Voordelen van effectieve landingspagina’s

Zowel vanuit SEO als SEA oogpunt, valt en staat je online succes met de kwaliteit van de landingspagina. Welke concrete voordelen biedt een effectieve landingspagina?

  • De bouncerate neemt af.
  • De pagina gaat beter ranken.
  • Het resulteert in een lagere CPC voor je Adwords campagne.
  • Meer conversies, dus je verdient meer geld.

SEO tekstschrijver

Om dit te bereiken, kun je een conversie-optimalisatie specialist inschakelen. Mocht je daarvoor geen budget hebben, dan kun je ook een ervaren SEO-tekstschrijver vragen om je landingspagina te optimaliseren. Vaak kan hij al snel een paar verbeteringen toepassen. Maar uiteindelijk is het beste advies om ook meerdere tekstvarianten uit testen (A/B en multivariant).

Landingspagina optimaliseren

Om de teksten op een landingspagina te kunnen verbeteren, moet je weten hoe een bezoeker jouw landingspagina beoordeelt. Je kunt hem namelijk helpen er voor te zorgen dat hij een bevestiging krijgt dat hij op de juiste pagina is geland.

Skimmen en scannen

Er zijn diverse onderzoeken gedaan, onder andere met ‘eyetracking’, hoe bezoekers een webpagina lezen, maar ik wil het nu vooral hebben over skimmen en scannen. Geen enkele gelande bezoeker zal netjes links bovenaan beginnen met lezen. Dat kost te veel tijd. Hij wil eerst bepalen of de inhoud van de pagina overeenkomt met zijn verwachtingen. De tekst op een website wordt ongeveer op dezelfde wijze gelezen als een krant. Men begint met skimmen en scannen, alvorens deze gelezen gaat worden.

Skimmen van teksten

Skimmen is snel een tekst lezen om te ontdekken waar deze over gaat. Bij skimming wordt de tekst drie tot vier keer sneller gelezen dan normaal. Men leest de tekst dus niet woord voor woord. Skimmen is slechts het afromen van de tekst om de globale strekking te bepalen. De lezer richt zich hierbij op vooral op titels, ondertitels en illustraties. Het feit dat mensen altijd bovenaan de tekst beginnen met scannen en skimmen, pleit voor een directe structuur omdat dan in ieder geval de kern van de boodschap wordt gelezen.

Scannen van teksten

Scannen is het zoeken naar bepaalde en specifieke informatie, bijvoorbeeld naar hoeveel iets kost of hoe je het kunt bestellen. Je kunt het vergelijken met het zoeken naar een telefoonnummer in een telefoonboek. Men zoekt naar een antwoord op een vraag.

Maak je webteksten skim- en scanbaar

Gebruik de juiste structuur en indeling op je landingspagina, met als doel het skimmen en scannen te vereenvoudigen. Dat kan onder andere door:

  • Structuur te bieden zoals korte alinea’s te schrijven en tussenkopjes te gebruiken. Daarnaast is het verstandig om kernwoorden op te laten vallen door ze bijvoorbeeld vet te drukken.
  • Voor een optimale leesbaarheid gebruik je kolommen tekst met een gemiddelde lengte van 12 tot 14 woorden per regel.
  • Zet in je alineakopjes de conclusie van de tekst in de alinea, zodat niet eerst de hele alinea gelezen hoeft te worden.
  • Probeer teksten leesbaar te maken door een zo hoog mogelijk contrast te creëren tussen de achtergrondkleur en de tekstkleur.
  • Gebruik een degelijk en goed leesbaar lettertype.

PPPP-structuur en het AIDA model

Een belangrijk hulpmiddel bij het bepalen van de structuur van je tekst op de landingspagina, is de PPPP-structuur (picture, promise, prove, push). Deze techniek wordt veel toegepast in directmail. Het is een goede methode om de bezoeker van je landingspagina stap voor stap te verleiden, om hem uiteindelijk tot actie aan te zetten. Deze structuur leidt tot het AIDA-model. Een toelichting:

Picture – Attention (illustratie, kopregel, inleiding)

Het gebruik van afbeeldingen (Pictures) moet de aandacht (Attention) trekken. Dit kan bijvoorbeeld in de kop en/of de pay-off.  Het gebruik van een plaatje is essentieel. Mensen zijn visueel ingesteld. Verkoop je mountainbikes? Zorg voor een plaatje van een mountainbike op je landingspagina. Dus geen foto van je bedrijfspand waar die prachtige fietsenwinkel gevestigd is. Ook de titel/kopregel en de inleiding zijn van groot belang. Je hebt zeker drie mogelijkheden om de aandacht te trekken, maak daar optimaal gebruik van.

Promise – Interest (Introductie, aanbod)

Als de aandacht van de lezer is getrokken, is het tijd om de belofte (Promise) te doen. De aandacht is getrokken door een probleem. Nu volgt de belofte dat het probleem oplosbaar is dankzij het aangeboden product. Benoem de voordelen van je product of dienst. Hierdoor krijgt de lezer belangstelling (Interest) in het product.

Prove – Desire (eigenschappen, aanbod)

In deze fase moet jouw landingspagina de bezoeker bewijzen waarom het product/dienst voor hem het meest geschikt is. Door de (persoonlijke) voordelen te benoemen, gaat de bezoeker naar het product verlangen (Desire). Geef een voorbeeld uit de praktijk, bijvoorbeeld: met deze mountainbike wint u gemakkelijk iedere wedstrijd. In dit gedeelte van de tekst kan de landingspagina ingaan op de prijs – prestatieverhouding van het aanbod. Belangrijk is om voldoende van je doelgroep af te weten om de voordelen zo specifiek mogelijk te maken.

Push – Action (aanzetten tot reageren)

De laatste stap is het zetje tot aankoop, de conversie. De zet (push) die wordt gegeven om de bezoeker tot actie (action) aan te zetten. Onder actie wordt een positieve reactie van de bezoeker verstaan. Je kunt dat best agressief inzetten, want de ongeïnteresseerde lezer is in deze fase allang afgehaakt. De aanzet is vooral belangrijk om de twijfelende bezoeker over de streep te trekken.

Samenvatting en conclusie

  • Landingspagina optimaliseren? Kijk naar de tekst!
  • Optimaliseer de teksten en daarmee ook je conversie
  • Help de bezoekers, maak de teksten op je landingspagina gemakkelijk skim- en scanbaar.
  • Hanteer altijd een vaste tekststructuur voor je landingspagina, bijvoorbeeld de PPPP-structuur.
  • Test je teksten regelmatig en blijf verbeteren.

 


Je kunt een reactie, achterlaten of een trackback van uw eigen site.

2 Reacties op “Landingspagina optimaliseren? Kijk eerst naar de tekst!”

  1. Gelijk

    Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de landingspagina de belangrijkste pagina van een website is, iedereen die op een website komt gaat idd skimmen en niet rustig elke zin lezen.

    Reageer
  2. Marcel

    Je krijgt idd maar (bijna altijd) één keer de kans om een goede indruk te maken op het internet!

    Reageer

Reageer!