Checklist online marketing voor webwinkels

Door Erik-Jan op 14 december 2008

Je start een nieuwe webshop of je wilt je bestaande site verbeteren. Wat zijn dan zoal zaken waar je op dient te letten? In deze checklist lopen we een groot aantal aan online marketing gerelateerde zaken langs om de uiteindelijke omzet van je webwinkel te verbeteren. Wees gerust: je hoeft niet gelijk bij elk punt in deze lijst actie te ondernemen. De lijst is meer bedoelt om eens kritisch langs te lopen, zodat je ziet waar nog kansen liggen.

SEO

Voor veel nieuwe webwinkels is SEO een manier om snel en goedkoop verkeer te trekken. Voor bestaande webwinkels die al wat langer bestaan en iets meer linkwaarde hebben, is het zelfs mogelijk om op competitieve termen te ranken. In dit artikel gaan we niet in op wat er allemaal bij komt kijken bij SEO, maar we noemen een aantal punten die voor de meeste webwinkels prima te implementeren zijn.

Meer informatie:

Keyword onderzoek

Zorg ervoor dat je voor de optimalisatie van je website eerst uitzoekt op welke woorden je eigenlijk wilt ranken. Op welke woorden zit veel verkeer (gebruik keyword tools) en op welke woorden zit veel conversie (check je Analytics en eventueel Adwords campagne). Bedenk ook allerlei synoniemen voor deze keywords en prioriteer de keywords op basis van verwachte waarde.

Meer informatie:

URL’s

Veel webshops hebben de categorie-ID en product-ID in de URL staan, wat leidt tot URL’s als www.site.nl/page.php?catID=33&productID=3. Voor gebruikers zijn deze URL’s niet leesbaar. Daarnaast is de praktijk dat het risico op duplicate content ook zeer groot is. Het is daarom veel beter om door middel van mod_rewrite() of andere methoden gebruiksvriendelijke URL’s te gebruiken zoals www.site.nl/barbecues/weber-q100/.

Meer informatie:

Linkteksten

Gebruik binnen je site consequent dezelfde linktekst om naar dezelfde pagina te linken. Dit geeft een zoekmachine helderheid waar deze pagina over gaat. Zorg er ook voor dat de linktekst niet iets is als ‘lees meer’ of ‘hier’, maar keywordrijk is. Elke webpagina heeft één keyword waar de pagina op geoptimaliseerd is. Dit is het zogenaamde focuskeyword en dat is ook precies het woord waar je mee wilt linken.

Meer informatie:

Site structuur

Een goed inzichtelijke site structuur is belangrijk voor zoekmachines. Zoekmachines gebruiken je navigatie om je site te indexeren, dus zorg ervoor dat de site structuur logisch en duidelijk is. Vanaf de homepage ga je naar categorieën, vanuit een categorie naar subcategorieën en van daaruit ga je pas naar producten. Zorg er daarom voor dat deze drie zaken met elkaar matchen:

  • Klikpaden
  • URL-opbouw
  • Breadcrumbs

Denk daarnaast na over belangrijke pagina’s. Deze dienen ondersteunende pagina’s te hebben, zodat zo’n knooppunt meer gewicht krijgt. Begin pas aan siloing en pagerank sculting als je zeker weet dat je hier genoeg van snapt.

Indeling homepage

Bij het vorige punt zeiden we dat de producten pas bereikbaar zijn vanaf een (sub)categoriepagina. Dit geldt in principe ook voor de homepage, maar hier is meer over te zeggen. De homepage is bijna altijd de pagina van je website waar de meeste linkwaarde op verspreid wordt. Producten die zeer competitief zijn en daarom veel linkwaarde nodig hebben om te ranken kunnen prima gepushed worden op de homepage. Uiteraard kun je ook producten waar een hoge marge of veel verkopen op zitten op de homepage aanbevelen.

Elke link echter die niet belangrijk is, wil je nofollowen op de homepage of zelfs volledig verwijderen.

Meer informatie:

Product teksten

Een pagina heeft minimaal 250 woorden nodig voor een zoekmachine de pagina goed kan ‘begrijpen’. Dit dient dus ook het geval te zijn voor productteksten. Vaak wordt dit over het hoofd gezien of bewust niet gedaan, omdat het zoveel werk is, maar goede teksten helpen zeker om meer verkeer op productnamen en gerelateerde producten te krijgen.

Hieronder enkele richtlijnen voor goede productteksten.

  • Biedt veiligheid d.m.v. verwijzingen naar keurmerken, garanties, niet goed, geld terug acties enz.
  • Biedt gedetailleerde informatie over maten, levertijden, verzendkosten, onderhoud, enz.
  • Roep op tot actie

Meer informatie:

Web Analytics

Web analytics is het doen van studie naar het gedrag van bezoekers op je website. Het doel van web analytics is het zien van kansen om je conversie te verhogen. Web analytics is daarom erg belangrijk voor de performance van een webshop. De meeste webwinkels zullen Google Analytics gebruiken. Dit pakket is gratis en geavanceerd genoeg voor gemiddeld gebruik.

Conversies meten

Een bezoeker die converteert betekent dat hij een gewenste actie onderneemt. In het geval van een webshop zal dit het bestellen van een product zijn, of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Deze conversie wil je meten, zodat je vanuit je statistiekenpakket kan zien hoe goed je site het doet. Meet je deze zaken niet, dan zul je ook je website niet afdoende kunnen optimaliseren. Vaak wordt echter vergeten dat het aanmelden voor een nieuwsbrief of het downloaden van een productsheet wel degelijk een conversie is. Iemand dit doet is namelijk geïnteresseerd in je producten en dat wil je zo snel mogelijk weten.

Meer informatie:

Taggen van Adwords, email enz.

Door het segmenteren van het verkeer, kun je zien welke marketing instrumenten goed werken en welke niet. In web analytics is het erg belangrijk dat je verkeer via de betaalde zoekwoorden kan onderscheiden van de niet betaalde zoekwoorden. Dit doe je door je Adwords te taggen. Dit betekent dat er één of meerdere parameters worden toegevoegd aan de URL’s die mensen bereiken vanuit Adwords, zodat te zien is dat dit verkeer uit Adwords komt. Ook andere verkeersbronnen (zoals kliks uit nieuwsbrieven, banners, affiliates enz.) wil je segmenteren.

Meer informatie:

Funnels (trechters) meten

Een funnel is een serie opeenvolgende pagina’s die een bezoeker moet doorlopen voor er een conversie plaatsvindt. Een typisch voorbeeld zijn de bestelstappen van een webwinkel. Vanuit je winkelwagen ga je naar een formulier voor de NAW-gegevens, vervolgens ga je naar betaalinformatie en tenslotte is je bestelling geplaatst. Deze funnels wil je doormeten om te zien in welke stappen de meeste mensen afhaken. Schrikken ze van de verzendkosten? Kunnen ze niet betalen via Ideal? Al deze vragen wil je kunnen beantwoorden en dat kan door het verlatingspercentage van de diverse conversiestappen te meten.

Conversie optimalisatie

Bewust noem ik dit kopje niet usability, maar conversie optimalisatie. Het kan zeer usable zijn om je navigatie helderder te maken zodat bezoekers eerder je informatie vinden, maar als je verdienmodel te maken heeft met bannerverkoop is dit niet de best converterende oplossing. In het geval van een webshop lopen usability en conversie optimalisatie dichter bij elkaar. Het doel van zowel de eigenaar als de shopper is een bestelling afronden.

Website Optimizer

Met de Website Optimizer van Google kun je testen wat voor conversiebuttons het beste werken. Dit wordt gedaan door ofwel A/B testen ofwel multivariaat testen. Ook andere pagina elementen zoals een heading, een tagline, een afbeelding of het gebruik van kleuren kunnen geoptimaliseerd worden via deze gratis software. Afhankelijk van de beginsituatie kunnen de resultaten zeer positief zijn. Er zijn situaties bekend waarin de conversie honderden procenten verbeterde, enkel door het doen van wat kleine aanpassingen.

Meer informatie:

404 pagina’s

Geen enkele site komt er onderuit dat er soms dode links zijn of dat mensen een URL verkeerd overtypen. Het resultaat dient dan een 404 pagina te zijn waarop i.i.g. staat dat de opgevraagde informatie niet kon worden weergegeven. Vaak is zo’n 404 pagina een grote exit pagina, omdat mensen niet verder komen. Een goede 404 pagina is echter geen dood eind, maar stuurt gebruikers naar pagina’s die mogelijk relevant zijn. Ook bevat een goede 404 pagina een zoekvak zodat mensen alsnog kunnen intypen wat ze zoeken. Tenslotte geeft een 404 pagina nooit een 200 status code, waarmee de pagina geïndexeerd zou kunnen raken.

Meer informatie:

Interne zoekmachine

De interne zoekmachine heeft als doel om mensen snel naar de informatie te brengen die ze zoeken. Een goede zoekmachine vangt typfouten af, geeft altijd aan hoeveel resultaten er zijn (ook als deze er niet zijn) en geeft duidelijk aan wat de bezoeker kan verwachten op de pagina’s die als resultaat naar voren komen. Daarnaast wil je de zoekwoorden die mensen intypen opslaan, zodat je kan zien welke informatie zoeken ? en je misschien op je site hebt staan. Ook leer je door het bekijken van de log files met welke woorden mensen je informatie zoeken.

Meer informatie:

Overtuiging en vertrouwen

In deze sectie lopen we enkele bewezen concepten langs die mensen helpen om te converteren op je site. Veel van deze tips worden uitgebreid besproken in Webdesign for ROI.

Referenties en testimonials

Referenties en testimonials vertellen de koper dat hij niet de eerste is die bij de shop iets bestelt. Productrecensies werken ook, omdat daar vaak ook iets staat over het functioneren van de organisatie achter de shop. De meest krachtige referenties zijn referenties waarin de naam van de recensent staat tezamen met een foto. Referenties of recensies waarin kritiek wordt geuit zijn niet altijd negatief. Deze geven namelijk aan dat de recensies van echte gebruikers afkomen. Daarnaast hoeft niet elke negatieve recensie voor iedereen negatief te zijn. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat de tuintafel wat laag is, kan dit voor een kleiner persoon juist een voordeel zijn.

Meer informatie:

Brancheorganisaties en keurmerken

Als je lid bent van brancheorganisaties of keurmerken zoals de Thuiswinkel, dient dit logo goed zichtbaar te zijn. Zeker in de bestelstappen (waar de meeste twijfel optreedt om de conversie daadwerkelijk te maken) is het belangrijk om de logo’s van organisaties die vertrouwen opwekken helder neer te zetten. Het biedt mensen herkenning en daarnaast weten ze dat ze altijd ergens bezwaar kunnen aantekenen als de shop niet levert wat was verwacht.

Meer informatie:

Productvergelijkingen

Productvergelijkingen helpen om het juiste product te selecteren. Door allerlei eigenschappen van meerdere producten naast elkaar in één tabel te zetten, kan de klant zelf selecteren welk product het beste bij zijn wensen aansluit. Zorg ervoor dat productvergelijkingen opgeslagen kunnen worden, zodat potentiële kopers ook op een andere PC of op een later tijdstip de vergelijking kunnen bekijken. Nog beter is het als de vergelijking ook doorgestuurd kan worden.

Meer informatie:

Contactgegevens

Plaats zoveel mogelijk contactgegevens op je site en doe dit zo vertrouwenswekkend mogelijk. Heb je een vast nummer? Plaats deze dan en niet je mobiele nummer. Heb je een vestiging? Plaats dan het vestigingsadres eventueel voorzien van een foto van je pand. Hoe meer van dit soort data je geeft, hoe eerder een consument zal denken dat je een betrouwbare partij bent waar ze telefonisch of fysiek contact mee kunnen zoeken. Vermeld je contactgegevens ook in emails die je verstuurd.

Productfoto’s

Zorg voor heldere productfoto’s. Productfoto’s zeggen vaak meer dan 1.000 woorden, dus investeer in goede foto’s. Als het even kan is het zelfs beter meerdere foto’s van je producten te tonen, zodat het product van meerdere kanten bekeken kan worden. Een filmpje van je product is nog beter. Check bijvoorbeeld hoe Swell haar productfoto’s toont en opties biedt om in te zoomen.

Meer informatie:

Top lijstjes

Zeker in shops met een groot assortiment is het handig voor mensen om te weten welke producten het beste verkopen. Deze lijsten maken het scannen makkelijker en voorkomen dat mensen tussen de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast helpt het psychologisch om te kiezen uit een lijst van bewezen producten die ook al door anderen zijn gekocht. Vandaar ook dat een website als eiwitpoeder.nl zinnen plaatst als deze:

Zojuist heeft iemand uit Vlissingen voor ?88.11 aan producten besteld bij eiwitpoeder.nl waaronder 2x whey classic. Wat wilt u vandaag bestellen?

Logistiek

In deze sectie staan we stil bij zaken die voorbij marketing gaan, maar zeker wel invloed op de beleving van je website hebben. Vaak worden deze factoren onderschat en daarom nemen we ze op.

Betaalsystemen

In Nederland is Ideal de meest geaccepteerde online betaalmethode. Ook is het binnen webshops de meeste ondersteunde methode: ongeveer 2 x zo veel als creditcard ondersteuning (bron: Tweakers). Uiteraard dien je zo veel mogelijk betaalmethoden te ondersteunen, maar Ideal mag zeker niet ontbreken. Dit blijkt ook uit deze quote van MarketingFacts:

De belangrijkste reden die online kopers hiervoor geven is dat het gemakkelijk en gebruiksvriendelijk is. Bij betalen via iDEAL staan de betaalgegevens van de aankoop al klaar en betaalt de consument direct via internetbankieren bij zijn eigen bank. Dat geeft een veilig en vertrouwd gevoel.

Levertijden en verzendkosten

Niks is vervelender dan een product bestellen en achteraf te horen te krijgen dat deze pas over 3 weken wordt afgeleverd. Vermeld daarom altijd je levertijden en houd je daaraan. Het is ook niet verstandig om pas tijdens de bestelstappen te corresponderen. Dit zal leiden tot een hoog uitstappercentage uit je winkelwagen, terwijl consumenten zich ook nog eens bekocht voelen. Hetzelfde geldt voor verzend- en andere bijkomende kosten. Zeker in de reisbranche is het gebruikelijk met enorm lage tarieven te adverteren om de bezoeker er vervolgens in de bestelstappen achter te laten komen dat er nog zeer veel kosten bij komen. Wees helder en transparant en kom na wat je belooft. Als het even kan is het trouwens zeer zeker de moeite waard verzendkosten gratis te maken!

Meer informatie:

Responsetijden

Emails van potentiële klanten moeten binnen één werkdag beantwoord worden. Afhankelijk van je branche wil je misschien zelfs ook in het weekend mails beantwoorden. Je telefoonnummer moet tijdens kantoortijden ook bereikbaar zijn. Al deze zaken geven de consument het idee dat je werkelijk iets wilt verkopen en dat ze ook voor vragen aangaande service snel contact met je kunnen opnemen.

Meer informatie:

Naschrift

Aan een webwinkel valt veel te optimaliseren. Hopelijk kun je met deze lijst goed uit de voeten. De lijst is niet volledig, maar beslaat wel de belangrijkste punten. Als je nog vragen hebt, kun je altijd contact met me opnemen.


Je kunt een reactie, achterlaten of een trackback van uw eigen site.

10 Reacties op “Checklist online marketing voor webwinkels”

  1. Job

    Goed artikel! Wat ik nog mis, zijn een goede tips voor het indelen van de productcategorien. Onze ervaring is dat klanten vaak een zeer eigenzinnige indeling hebben die ze zelf goed begrijpen, maar die voor zoekmachines en gebruikers niet te begrijpen is. Bij een goede indeling wil je dat de categorien helder zijn en elkaar niet overlappen, hierbij helpt het voor de SEO ook als de categorien zelf ook goede keywords zijn.

    Reageer
  2. Erik-Jan

    @Job: Dank voor het compliment :) Ik ben het ook met je opmerking eens. Dit is echter een verhaal wat even iets meer uitleg behoeft dan in dit artikel past. Wellicht dat daar nog eens een vervolg over komt.

    Reageer
  3. oeroek

    Mooi artikel en lekker uitgebreid. Thx ook voor de link naar mijn post over verzendkosten.

    Reageer
  4. Bert van Heerde

    He Erik-Jan, mooi artikel weer! Erg fijn want we zijn nu zelf bezig met een aantal webshops :)

    De productfoto’s zelf kunnen natuurlijk ook goede traffic vangers zijn via Image Search door de namen en ALT-tags van plaatjes te optimaliseren (bijvoorbeeld: ipod-rood-4GB.jpg; zilveren-canon-eos-450.jpg).

    Het nadeel van de keurmerken is dat ze peperduur zijn en jaarlijkse contributies vragen. Het is ook de vraag of met de lancering van tientallen keurmerken de consument er nog echt op let.

    @ Job: Mindbus in tha house :) Welkom!

    Reageer
  5. Wieger Waardenburg

    Goed artikel! Lekker uitgebreid en redelijk volledig – hoewel helemaal volledig natuurlijk een utopie is.

    Reageer
  6. Thijsvh

    Zeer strak artikel. Als je soms ziet hoe weinig tekst online winkeliers gebruiken bij product omschrijvingen. Ik kan me daar echt over verbazen.

    Ook al schrijf je niet met het oog op de zoekmachine. Je wilt als winkelier toch een lekkere uitgebreide beschrijving bij je producten zien? Net als meerdere foto’s etc.

    Dat zijn tegenwoordig je verkoopinstrumenten in plaats van een mooie winkel, een goede locatie, etc.

    Reageer
  7. MichelWillems

    Goed artikel! Wellicht ter aanvulling, nog drie puntjes waar je als webwinkelier aan kunt denken:
    - affiliate marketing Affilate Marketing
    - adverteren op
    product vergelijkingssites
    - adverteren op internet marktplaatsen (marktplaats, ebay etc.)

    Reageer
  8. Max

    Mooi artikel, ik zal met je tips aan de slag!

    Reageer
  9. Dylan

    Ik heb je artikel 2 keer goed doorgelezen en een paar tips van je meteen toegepast en nu is het afwachten. Dat stukje over keyword onderzoek vind ik waardevol en heel informatief. Ik heb er veel van opgestoken! Bedankt!

    Reageer

Reageer!